FPT Off-road C13 series

De CURSOR-familie beantwoordt aan de meest veeleisende behoeften in een breed scala van toepassingen met een vermogen van 175 tot 570 kW. Door voortdurende innovaties van FPT Industrial hebben deze motoren de groeiende vraag naar prestaties en strengere emissienormen bijgehouden. Door onderzoek aangestuurde vooruitgang heeft geleid tot innovatieve technische verbeteringen, onder andere: turbo's met variabele geometrie, verbeterde hogedruk common rail-injectie en baanbrekende nabehandelingstechnologieën. 

HOGE PRESTATIES IN EEN COMPACTE INDELING
SNELLE REACTIE OP BELASTING
LAAG BRANDSTOFVERBRUIK
ROBUUST EN BETROUWBAAR IN ALLE OMSTANDIGHEDEN
ONDERHOUDSVRIJ ATS VOOR MAXIMALE PRODUCTIVITEIT

C13-346kW

Cylinder Arrangement: 6L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 12.9
Injection System: ECR
Exhaust system: Hi-eSCR2
2100 rpm [kW]: 346

Emission: Stage V

Download brochure

C13-384kW

Cylinder Arrangement: 6L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 12.9
Injection System: ECR
Exhaust system: Hi-eSCR2
2100 rpm [kW]: 384

Emission: Stage V

Download brochure

C13-407kW

Cylinder Arrangement: 6L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 12.9
Injection System: ECR
Exhaust system: Hi-eSCR2
2100 rpm [kW]: 407

Emission: Stage V

Download brochure

C13-325kW

Cylinder Arrangement: 6L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 12.9
Injection System: ECR
2100 rpm [kWm]: 325

Emission: Stage IIIA

Download datasheet

C13-350kW

Cylinder Arrangement: 6L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 12.9
Injection System: ECR
2100 rpm [kWm]: 350

Emission: Stage IIIA

Download datasheet

C13-375kW

Cylinder Arrangement: 6L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 12.9
Injection System: ECR
2100 rpm [kWm]: 375

Emission: Stage IIIA

Download datasheet

Arrangement

L (in line)
V (90° "V" configuration)

Air Handling

TCA (Turbocharged with aftercooler)
TC (Turbocharged)
NA (Naturally Aspirated)

Injection System

M (Mechanical)
ECR (Electronic Common Rail)
EUI (Electronic Unit Injector)
MPI (Multi Point Injection)

Exhaust System

EGR (Exhaust Gas Recirculation)
SCR (Selective Catalytic Reduction)

Key Advantages Cursor

Kenmerken

Inzetbaar voor elke toepassing.
Toonaangevende vermogensdichtheid met tot + 7% Vs. marktgemiddelde in 9 L-bereik.

EGR-vrije verbranding.
Onderhoudsvrije ATS.
Geen stilstand noodzakelijk bij regeneratie.
Verlengde onderhoudsintervallen.

Degelijk ontwerp met common rail-injectie onder hoge druk.
Slank ontwerp zonder EGR en eentraps turboladeroplossing.

Geen wijzigingen in koelpakket vereist.
Unieke oplossing voor verschillende emissiefasen.

Voordelen

Breed motorbereik tot 570 kW. Effectieve prestaties.
Gemaximaliseerd vermogen, koppel en tijdelijke reactie

Geoptimaliseerde vloeistofefficiëntie.
Lage bedrijfskosten gedurende de levenscyclus.
Maximale uptime: u hoeft de apparatuur niet te stoppen. 600 uur serviceperiode

FPT's Stage V Solution

• Hoge productiviteit
• Lagere bedrijfskosten
• Onderhoudsvrij ATS systeem
• Verbeterde betrouwbaarheid
• Maximale uptime

Hoge performantie
Beste vermogen en koppeldichtheid in zijn klasse.
Uptime van de machine: apparatuur hoeft niet te worden gestopt voor geparkeerde regeneratie.

Lage bedrijfskosten
Beste vloeistofverbruik in zijn klasse.
Onderhoudsvrij nabehandelingssysteem: geen vervangingskosten gedurende de levenscyclus.

Makkelijk te gebruiken
Langere onderhoudsintervallen, het is niet nodig om de apparatuur tijdens bedrijf te stoppen voor geparkeerde regeneratie

Technologische uitmuntendheid en productinnovatie vormen de kern van de missie van FPT Industrial.
FPT heeft de R&D-activiteiten gericht om de innovatieleider te worden op het gebied van industriële aandrijflijnen en  van de meest geavanceerde oplossingen met een lage ecologische voetafdruk.
Naleving van emissienormen heeft minimale impact op de voertuigarchitectuur. HI-eSCR is een baanbrekende technologie met enorme prestaties en efficiencyvoordelen. Dit FPT-patent haalt het beste uit een 25-jarige ervaring van 1 miljoen eenheden. Om te voldoen aan toekomstige Stage V-normen, bouwt de tweede generatie HI-eSCR2 concurrentievoordelen op, waaronder de beste prestaties in zijn klasse en lage bedrijfskosten.

Tijdens het verbrandingsproces wordt de chemische energie van de brandstof omgezet in mechanische energie. Vanwege de chemie van verbranding worden verschillende verontreinigende stoffen geproduceerd, waarvan de meest schadelijke stikstofoxiden (NOx) en fijn stof (PM) zijn. Sinds 2011, toen Tier4 Interim / Stage IIIB van kracht werd, zijn er veel inspanningen gedaan om dergelijke verontreinigende stoffen te verminderen die schadelijk zijn voor het milieu. Tier4 Final / Stage IV-regelgeving, geïntroduceerd in 2014, impliceerde een verdere significante reductie van NOx (-80% versus Tier4 Interim / Stage IIIB-niveaus) terwijl PM niet werd beïnvloed door verdere reducties. Fase V, een nieuwe regelgevingsstap, is vanaf 2019/2020 in Europa geïntroduceerd, afhankelijk van het motorvermogen, waardoor de limieten voor PM-emissies verder worden aangescherpt: de toegelaten PM-hoeveelheid zijn met 40% verlaagd in vergelijking met fase IV en een nieuw limiet is ingevoerd met betrekking tot het aantal uitgestoten deeltjes (deeltjesaantallimiet, PN). Bovendien omvat de Stage V-regeling vermogensbereiken die momenteel lichter of helemaal geen wetgeving in Europa zijn (vermogensbereiken lager dan 37 kW of hoger dan 560 kW).

FPT's Hi-eSCR 2

Om de voordelen van de unieke en ongeslagen HI-eSCR-technologie te behouden, heeft FPT Industrial een onderhoudsvrij filterapparaat geïntegreerd op zijn SCR-katalysator, waardoor de motor voldoet aan de aangescherpte limieten voor PM-emissies binnen een compact pakket voor StageV. De tweede generatie HI-eSCR 2, toepasbaar voor motoren boven 56 kW en onder 560 kW, waar verschillende emissiegrenswaarden van toepassing zijn, behoudt dezelfde nabehandelingsdimensie van de huidige Tier4 Final / Stage IV-toepassingen, zonder herontwerp van de machine of lay-outwijzigingen voor eenvoudiger upgrade naar het volgende emissieniveau. Dankzij geoptimaliseerde verbranding wordt leiderschap op het gebied van prestaties en brandstofefficiëntie bevestigd, terwijl onderhoudsvrije nabehandeling en geen noodzakelijke stilstand bij regeneratie zorgen voor minimale bedrijfskosten.

voordelen

• Hoge prestaties voor verhoogde voertuigproductiviteit.
• Geen extra complexiteit en slank ontwerp voor eenvoudigere installatie en maximale betrouwbaarheid.
• Lage bedrijfskosten dankzij hoge efficiëntie en lange onderhoudsintervallen.

Bij wijze van voortdurende technische voordelen biedt ons geavanceerde motorengamma onze klanten de beschikking over toonaangevende functies, zoals geminimaliseerde totale eigendomskosten, uitstekende prestaties en betrouwbaarheid. De sleutel tot de optimalisatie van de motorefficiëntie is EGR-vrije verbranding op NEF- en Cursor-motorfamilies, samen met hoge cilinderdruk en hoge inspuitdrukken: motoren die de nieuwste generatie Common Rail-systemen gebruiken, hebben een maximale druk tot 2200 bar. Om deze doelen te bereiken, is het ontwerp van het carter en de cilinderkop verbeterd om een ​​grotere structurele stijfheid te garanderen. Een elektronische regeleenheid beheert motorparameters en garandeert een nauwkeurige regeling van het nabehandelingssysteem. Langer onderhoudsinterval en garantie termijn in combinatie met een onderhoudsvrije nabehandelingsoplossing verlagen de bedrijfskosten en zekerheid voor eindgebruikers.

Hi-eSCR2.PNG

  1. DEF/AdBlue Supply Module
  2. DEF/AdBlue Dosing Module
  3. Diesel Oxidation Catalyst (DOC) NO → NO2 HC, CO and PM oxidation
  4.  DEF/AdBlue Injection Hydrolysis → NH3+CO2
  5. DEF/AdBlue Mixer
  6. Selective Catalytic Reduction (SCR) NO and NO2 reduction by NH3 to N2 and H2O
  7. Clean Up Catalyst Residual NH3 oxidation

*AdBlue®/DEF = CO(NH2)2 + H20

Legend
PM Particulate Matter
HC Unburnt Hydrocarbons
NOx Nitrogen Oxides
CO Carbon Monoxide
N2 Nitrogen
CO2 Carbon Dioxide
H2O Water 

Hoofd onderdelen

Het hele systeem is uitgerust met een netwerk van geïntegreerde sensoren om temperatuur, druk en NOx-niveaus te regelen. Uitlaatgasstroom afkomstig van de motor komt de DOC binnen, waar NO wordt geoxideerd tot NO2, om de efficiëntieconversie van de SCR-katalysator te maximaliseren. De ECU (Engine Control Unit), het brein achter het HI-eSCR 2-systeem, controleert via het geïntegreerde sensornetwerk de hoeveelheid water-ureum-oplossing (DEF / AdBlue) die in de uitlaatpijp moet worden geïnjecteerd. Om de duurzaamheid van de injector te vergroten, wordt de doseermodule gekoeld door de motorkoelvloeistof. Het nabehandelingssysteem van de HI-eSCR 2 past een vulapparaat toe op zijn SCR-katalysator. Tegelijkertijd met het vangen en oxideren van de deeltjesvormige materie, zet de katalysator NOx om in stikstof (N2) en water (H2O) dankzij de chemische reactie van ammoniak (NH3) Adblue. Uiteindelijk elimineert de geïntegreerde CUC de resterende ammoniak (NH3). Het resultaat is een NOx-reductie boven de 95% en de PM-niveaus binnen de emissiegrenswaarden van Stage V.

Cursor Designed to Go Beyond

De Cursor-serie is ontwikkeld voor de meest veeleisende zware klussen en biedt een robuust ontwerp voor zeer intensieve missies in een breed scala aan toepassingen van 175 tot 570 kW. Voor het eerst geïntroduceerd in 1998, is de Cursor familie voortdurend verbeterd om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van de markt op het gebied van prestaties en efficiëntie, terwijl hij voldoet aan de strengste emissievoorschriften en altijd innovatieve technische inhoud biedt, zoals turbocompressoren met variabele geometrie, hogedruk common rail injectie, nieuwe materialen en baanbrekende technologieën voor nabehandeling.

Alle Cursor-motoren hebben een 6-cilinderarchitectuur en EGR-vrije technologie, wat zorgt voor een optimaal motorvermogen met een zeer efficiënte verbranding, resulterend in effectieve prestaties en lage koelvereisten, ongewijzigd van Stage IIIA tot Stage V voor slimme synergieën tussen machinelay-outs. Bovendien voldoen alle motoren aan Stage V-regelgeving met het onderhoudsvrij HI-eSCR2-systeem, de nieuwste generatie van FPT's jarenlange ervaring in nabehandelingstechnologie, bewezen door meer dan 1 miljoen tot nu toe verkochte systemen. Geen filtervervanging nodig gedurende de levenscyclus, in combinatie met een olieverversingsinterval van maximaal 600 uur, minimaliseert de bedrijfskosten.

Cursor9, met een cilinderinhoud van 8,7 l, is een compacte en toch krachtige oplossing in het bereik van 175 tot 330 kW, met een common rail-systeem van 1800 bar, een turbocompressor met vaste of variabele geometrie, wat resulteert in een snelle motorrespons en toonaangevende vermogensdichtheid (tot 7%) beter dan marktgemiddelde)

Met respectievelijk 12,9l heeft de Cursor 13 een heavy-duty common rail-systeem van 2200 bar en nieuw ontworpen motorhardware voor maximale robuustheid en duurzaamheid. Met enkele en krachtige tweetraps-turbo hebben deze motoren een bereik van 300 tot 515 kW.

Cursor16, in 2014 bekroond als Diesel van het jaar, is de nieuwste toevoeging aan het Cursor-assortiment, met een cilinderinhoud van 15,9 l en tot 570 kW levert 18 l-achtige prestaties in een 13 l-pakket, met toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding ( 0,5 pk / kg). Common rail-systeem van 2200 bar, innovatieve kogellager-turbocompressor, cilinderkop met hoge weerstand in compact grafietijzer (CGI) en meer dan 20.000 uur bench-test specifiek gewijd aan off-road missies, maken van de Cursor16 een sterke, betrouwbare maar compacte oplossing.

Scroll naar boven