FPT Off-road F5 series

Voor industriële motoren is constante innovatie cruciaal. Ondanks de vereisten voor compactere afmetingen voor voertuigen, is een steeds hogere productiviteit op het veld nodig. Nieuwe technologie verbetert de prestaties zonder aanpassingen aan de bestaande lay-out. De oplossingen van FPT Industrial verhogen de cilinderinhoud zonder de externe afmetingen te veranderen. Betere turbo- en zuigerontwerpen brengen meer vermogen en uitstekende koppeldichtheid voor de F5-serie. Onze innovatieve producten verbeteren uw machines door kosten te verlagen en eenvoudiger onderhoud te bieden gedurende de levenscyclus.

COMPACTE INDELING
HOGE FLEXIBILITEIT VOOR OPTIMALE PRESTATIES

F34-55kW

Cylinder Arrangement: 4L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 3.4
Injection System: ECR
Exhaust system: DOC+DPF
2200 rpm [kW]: 55

Emission: Stage V

Download brochure

F36-61kW

Cylinder Arrangement: 4L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 3.6
Injection System: ECR
Exhaust system: Hi-eSCR2
2300 rpm [kW]: 61

Emission: Stage V

Download brochure

F36-75kW

Cylinder Arrangement: 4L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 3.6
Injection System: ECR
Exhaust system: Hi-eSCR2
2300 rpm [kW]: 75

Emission: Stage V

Download brochure

F36-105kW

Cylinder Arrangement: 4L
Air Feeding: TCA
Displacement [liters]: 3.6
Injection System: ECR
Exhaust system: Hi-eSCR2
2300 rpm [kW]: 105

Emission: Stage V

Download brochure

F32MNSX00

Cylinder Arrangement: 4L
Air Feeding: TC I-EGR
Displacement [liters]: 3.2
Injection System: M
2500 rpm [kW]: 55

Emission: Stage lllA

Download datasheet

F32MNSX01

Cylinder Arrangement: 4L
Air Feeding: TC I-EGR
Displacement [liters]: 3.2
Injection System: M
2500 rpm [kW]: 61

Emission: Stage lllA

Download datasheet

F32MNTX20

Cylinder Arrangement: 4L
Air Feeding: TCA I-EGR
Displacement [liters]: 3.2
Injection System: M
2500 rpm [kW]: 65

Emission: Stage lllA

Download datasheet

Arrangement

L (in line)
V (90° "V" configuration)

Air Handling

TCA (Turbocharged with aftercooler)
TC (Turbocharged)
NA (Naturally Aspirated)

Injection System

M (Mechanical)
ECR (Electronic Common Rail)
EUI (Electronic Unit Injector)
MPI (Multi Point Injection)

Exhaust System

EGR (Exhaust Gas Recirculation)
SCR (Selective Catalytic Reduction)

Key Advantages F5

Kenmerken

Nieuwe 3,6 L cilinderinhoud met 14% hoger vermogen en 20% meer koppel versus Stage IV.
Hoge koppeldichtheid (+ 15% dan gemiddelde van concurrenten).
424 Nm koppel voor 3.4L.

Het laagste EGR-percentage op de markt (<10%).
Geen wijzigingen in motor- en ATS-afmetingen, noch in koelpakket.

De beste onderhoudsintervallen van 600 uur. 
Onderhoudsvrij HI-eSCR2-systeem.

Voordelen

Hoger vermogen binnen dezelfde motorafmetingen.
Snelle motorreactie voor alle toepassingen, ook onder 56 kW.

20% reductie in ATS- en ureumtankafmetingen voor F36 boven 56 kW.
Dezelfde installatie voor Stage IV en Stage V.

Veilige, gemakkelijke en snel in onderhoud.
Lagere bedrijfskosten en maximale betrouwbaarheid van het voertuig.

FPT's Stage V Solution

• Hoge productiviteit
• Lagere bedrijfskosten
• Onderhoudsvrij ATS systeem
• Verbeterde betrouwbaarheid
• Maximale uptime

Hoge performantie
Beste vermogen en koppeldichtheid in zijn klasse.
Uptime van de machine: apparatuur hoeft niet te worden gestopt voor geparkeerde regeneratie.

Lage bedrijfskosten
Beste vloeistofverbruik in zijn klasse.
Onderhoudsvrij nabehandelingssysteem: geen vervangingskosten gedurende de levenscyclus.

Makkelijk te gebruiken
Langere onderhoudsintervallen, het is niet nodig om de apparatuur tijdens bedrijf te stoppen voor geparkeerde regeneratie

Technologische uitmuntendheid en productinnovatie vormen de kern van de missie van FPT Industrial.
FPT heeft de R&D-activiteiten gericht om de innovatieleider te worden op het gebied van industriële aandrijflijnen en  van de meest geavanceerde oplossingen met een lage ecologische voetafdruk.
Naleving van emissienormen heeft minimale impact op de voertuigarchitectuur. HI-eSCR is een baanbrekende technologie met enorme prestaties en efficiencyvoordelen. Dit FPT-patent haalt het beste uit een 25-jarige ervaring van 1 miljoen eenheden. Om te voldoen aan toekomstige Stage V-normen, bouwt de tweede generatie HI-eSCR2 concurrentievoordelen op, waaronder de beste prestaties in zijn klasse en lage bedrijfskosten.

Tijdens het verbrandingsproces wordt de chemische energie van de brandstof omgezet in mechanische energie. Vanwege de chemie van verbranding worden verschillende verontreinigende stoffen geproduceerd, waarvan de meest schadelijke stikstofoxiden (NOx) en fijn stof (PM) zijn. Sinds 2011, toen Tier4 Interim / Stage IIIB van kracht werd, zijn er veel inspanningen gedaan om dergelijke verontreinigende stoffen te verminderen die schadelijk zijn voor het milieu. Tier4 Final / Stage IV-regelgeving, geïntroduceerd in 2014, impliceerde een verdere significante reductie van NOx (-80% versus Tier4 Interim / Stage IIIB-niveaus) terwijl PM niet werd beïnvloed door verdere reducties. Fase V, een nieuwe regelgevingsstap, is vanaf 2019/2020 in Europa geïntroduceerd, afhankelijk van het motorvermogen, waardoor de limieten voor PM-emissies verder worden aangescherpt: de toegelaten PM-hoeveelheid zijn met 40% verlaagd in vergelijking met fase IV en een nieuw limiet is ingevoerd met betrekking tot het aantal uitgestoten deeltjes (deeltjesaantallimiet, PN). Bovendien omvat de Stage V-regeling vermogensbereiken die momenteel lichter of helemaal geen wetgeving in Europa zijn (vermogensbereiken lager dan 37 kW of hoger dan 560 kW).

FPT's Hi-eSCR 2

Om de voordelen van de unieke en ongeslagen HI-eSCR-technologie te behouden, heeft FPT Industrial een onderhoudsvrij filterapparaat geïntegreerd op zijn SCR-katalysator, waardoor de motor voldoet aan de aangescherpte limieten voor PM-emissies binnen een compact pakket voor StageV. De tweede generatie HI-eSCR 2, toepasbaar voor motoren boven 56 kW en onder 560 kW, waar verschillende emissiegrenswaarden van toepassing zijn, behoudt dezelfde nabehandelingsdimensie van de huidige Tier4 Final / Stage IV-toepassingen, zonder herontwerp van de machine of lay-outwijzigingen voor eenvoudiger upgrade naar het volgende emissieniveau. Dankzij geoptimaliseerde verbranding wordt leiderschap op het gebied van prestaties en brandstofefficiëntie bevestigd, terwijl onderhoudsvrije nabehandeling en geen noodzakelijke stilstand bij regeneratie zorgen voor minimale bedrijfskosten.

voordelen

• Hoge prestaties voor verhoogde voertuigproductiviteit.
• Geen extra complexiteit en slank ontwerp voor eenvoudigere installatie en maximale betrouwbaarheid.
• Lage bedrijfskosten dankzij hoge efficiëntie en lange onderhoudsintervallen.

Bij wijze van voortdurende technische voordelen biedt ons geavanceerde motorengamma onze klanten de beschikking over toonaangevende functies, zoals geminimaliseerde totale eigendomskosten, uitstekende prestaties en betrouwbaarheid. De sleutel tot de optimalisatie van de motorefficiëntie is EGR-vrije verbranding op NEF- en Cursor-motorfamilies, samen met hoge cilinderdruk en hoge inspuitdrukken: motoren die de nieuwste generatie Common Rail-systemen gebruiken, hebben een maximale druk tot 2200 bar. Om deze doelen te bereiken, is het ontwerp van het carter en de cilinderkop verbeterd om een ​​grotere structurele stijfheid te garanderen. Een elektronische regeleenheid beheert motorparameters en garandeert een nauwkeurige regeling van het nabehandelingssysteem. Langer onderhoudsinterval en garantie termijn in combinatie met een onderhoudsvrije nabehandelingsoplossing verlagen de bedrijfskosten en zekerheid voor eindgebruikers.

Hi-eSCR2.PNG

  1. DEF/AdBlue Supply Module
  2. DEF/AdBlue Dosing Module
  3. Diesel Oxidation Catalyst (DOC) NO → NO2 HC, CO and PM oxidation
  4.  DEF/AdBlue Injection Hydrolysis → NH3+CO2
  5. DEF/AdBlue Mixer
  6. Selective Catalytic Reduction (SCR) NO and NO2 reduction by NH3 to N2 and H2O
  7. Clean Up Catalyst Residual NH3 oxidation

*AdBlue®/DEF = CO(NH2)2 + H20

Legend
PM Particulate Matter
HC Unburnt Hydrocarbons
NOx Nitrogen Oxides
CO Carbon Monoxide
N2 Nitrogen
CO2 Carbon Dioxide
H2O Water 

Hoofd onderdelen

Het hele systeem is uitgerust met een netwerk van geïntegreerde sensoren om temperatuur, druk en NOx-niveaus te regelen. Uitlaatgasstroom afkomstig van de motor komt de DOC binnen, waar NO wordt geoxideerd tot NO2, om de efficiëntieconversie van de SCR-katalysator te maximaliseren. De ECU (Engine Control Unit), het brein achter het HI-eSCR 2-systeem, controleert via het geïntegreerde sensornetwerk de hoeveelheid water-ureum-oplossing (DEF / AdBlue) die in de uitlaatpijp moet worden geïnjecteerd. Om de duurzaamheid van de injector te vergroten, wordt de doseermodule gekoeld door de motorkoelvloeistof. Het nabehandelingssysteem van de HI-eSCR 2 past een vulapparaat toe op zijn SCR-katalysator. Tegelijkertijd met het vangen en oxideren van de deeltjesvormige materie, zet de katalysator NOx om in stikstof (N2) en water (H2O) dankzij de chemische reactie van ammoniak (NH3) Adblue. Uiteindelijk elimineert de geïntegreerde CUC de resterende ammoniak (NH3). Het resultaat is een NOx-reductie boven de 95% en de PM-niveaus binnen de emissiegrenswaarden van Stage V.

F5 The Power of Density

Dieselmotoren worden voortdurend uitgedaagd om groeiende prestaties te leveren.
De FPT-oplossing voor lichte en midrange-toepassingen boven 56 kW (75 pk) is de nieuwe F36 Stage V, die de motorinhoud verhoogt van 3,4 naar 3,6 L zonder wijzigingen in afmetingen, waardoor een onveranderde compactheid wordt gegarandeerd. Verbeterde motorhardware omvat nieuwe turbocompressor en geoptimaliseerd zuigerontwerp met hogere prestaties, verhoging van het vermogen met 14% (tot 105 kW / 143 pk) en koppel met 20% (tot 600 Nm), oftewel de beste in zijn klasse.
Het laagste EGR-percentage in de markt (<10%) maakt het mogelijk om de nabehandelingsdimensie met maximaal 20% te verminderen; de algemene nabehandelingsverpakkingen zijn ongewijzigd tussen Stage IV en Stage V, waardoor herontwerp van de machine in verschillende emissiefasen wordt vermeden. De F34 met 3,4 liter inhoud dekt dezelfde robuuste ontwerpaanpak als toepassing onder 56 kW (75 pk) met snelle motorrespons en een hoog koppel om een ​​snelle motorreactie op variabele belastingen in compacte machines te garanderen. Tot 600 uur olieverversingsinterval en eenzijdige servicemogelijkheid verlagen de bedrijfskosten en vereenvoudigen onderhoudswerkzaamheden gedurende de levenscyclus.

Scroll naar boven